Doplnky výživy

Doplnky výživy – určené pre športovcov

Výrobky určené pre zvyšovanie športového výkonu, podporu rastu svalovej hmoty, urýchlenie regenerácie, podporu spaľovania tuku atd. Tieto výrobky pomáhajú športovcom dosahovať rýchlejších pokrokov a lepších športových výkonov. Ďalej ich chránia pred opotrebovaním a poškodením organizmu vplyvom intenzívneho tréningu.

Gainery
Gainery sú výrobky určené pre rýchle naberanie telesnej hmoty. Zámerne hovoríme o telesnej hmotnosti, pretože ich energetická zloženie prináša nie len rýchly nárast čistej svalové hmoty, ale aj tukov. Tieto výrobky minimálne zaťažujú tráviaci systém a pritom telu dodajú veľké množstvo energie a primerané množstvo stavebného materiálu – bielkovín. Množstvo bielkovín sa pohybuje okolo 10-20%. Ako zdroj energie je používaná väčšinou zmes uhľohydrátu s rôzne dlhým reťazcom. Veľmi častými doplnkom u Gainerov je kreatin monohydrát (alebo kreatin fosfát), glutamín, MCT olej, BCAA apod. Väčšina Gainerov je obohatená o komplex vitamínov a minerálov. Od zložení práve týchto doplňujúcich zložiek závisí cena a účinnosť týchto výrobkov.
Gainery dodávajú telu vysoký obsah kalórií. Tento fakt by si mal uvedomiť každý, kto tento doplnok konzumuje. Výsledok užívania Gainerov sa objaví na objeme, ale prírastok rozhodne nebude len svalová hmota.
To čo telo nespáli – nevyužije, pôjde do tukov. Gainer sa odporúča pre každého, kto tvrdo športuje a potrebuje vykryť svoj energetický výdaj. Predovšetkým však športovcom s nízkou telesnou hmotnosťou a s rýchlim metabolizmom.
Gainery sa dajú v základe deliť na s rýchlym a pomalým uvoľňovaním. Dávkovanie je individuálne všeobecne však 5-8g na kg telesnú hmotnosť. Čas na užitia Gainera je – ráno pre doplnenie strát energie cez noc, niekedy pred tréningom aby malo telo dostatok energie na tréning a hneď po tréningu aby sa doplnili straty vzniknuté počas tréningu.

Proteínové prípravky
Proteíny sú základným stavebnín materiálom svalov. Ich potreba u športovcov je omnoho vyššia než u nešportovcov. Ich denní príjem (pre športovca) by nemala byť nižšia než 1g/kg telesnej hmotnosti (takže napr. pre 75 kg športovca min. 75 g). U vzpieračoch a kulturistoch, s potrebou nárastu svalovej hmoty, by denní príjem mal predstavovať min. 2-2,5g/kg telesnú hmotnosť. Niektorí kulturisti prijímajú omnoho väčšie množstvo bielkovín až 4g/kg telesnej hmotnosti. Ak si zoberiem napríklad 100 kíl vážiaceho kulturistu zistíme že má prijať stravou každý deň 300g bielkovín (3g/kg telesnú hmotnosť) čo znamená napr. zjesť denne 1,5kg masa. Zaťaženie tráviaceho traktu by bolo obrovské, nehladiac na vysokou cenu a vysoký obsah tuku. Z tohto a z mnoho ďalších dôvodu sa vyrábajú proteínové prípravky.

Tieto koncentráty bielkovín sú schopné dodať potrebný stavební materiál pre obnovu a novú výstavbu svalov bez súčasného relatívne vysokého vzniku tukov. Sú ľahko stráviteľné a vyrobené z rôznych zdrojov – vaječný bielok, mäso, mlieko, sója, apod. Pre objemový tréning sa používajú proteínové prípravky s relatívne nižším zastúpením bielkovín – do 50-65% (dôvodom je potreba energetického zdroja – uhľohydrátov – pre stavbu nových svalov). Pri rysovaní sa užívajú koncentrovanejšie prípravky s obsahom bielkovín 70% a viac.

Skratky na výrobkoch

  • WPC – znamená srvátkový koncentrát, dnes ide o základnú zložku s pomerne značným obsahom laktózy 20 – 50 % (citlivé osoby majú problém s jej stráviteľnosťou) a okolo 5 % tuku.
  • WPI – srvátkový izolát je sofistikovanejšia forma s menším obsahom laktózy a tuku.
  • CFM – srvátka pripravená technológiou krížovej mikrofiltrácie, prakticky bez laktózy (cca do 3 %) a tuku.
  • IOX – je zatiaľ najmodernejšia forma prípravy pomocou iónovej výmeny, prakticky bez laktózy a tuku a s vysokou koncentráciou proteínov – 99 %.

Spaľovače tukov
Spaľovače tukov sú bioaktívne látky z potravín, ktoré povzbudzujú spaľovanie tukov v bunkách. To znamená, že keď chcete schudnúť, tak nemusíte držať hladovku. Je však veľmi dôležité, čo zjete!
Všeobecne sa na výrobkoch píše – povzbudzujú, uprednostňujú, urýchľujú spaľovanie tukov. Ak čítame medzi riadkami je nám jasné že ak nechudneme nemáme čo urýchliť. Efekt je teda minimálny alebo žiadny, bez diéty (striedmeho jedenia) a pohybu (kardiotréningu).
Na trhu sú prípravky ktoré sú na denné, nočné a tréningové užívanie. Tréningové predovšetkým zrýchľujú a stimuluje metabolizmus – čím zvyšujú spotrebu energie počas tréningu. Denný spaľovač má kontrolovať chuť do jedla počas dňa a nočný zabraňuje aby sa organizmus dostal počas spánku do stavu nízkej spotreby energie.

  • L-carnitín – pomáha prenášať mastné kyseliny z tukov do mitochondrií, kde sa z nich tvorí energia.
  • Chitosan – je látka schopná na seba viazať tuky a vylučuje ich stolicou. V čreve vytvára chitosan gél, ktorý naviaže na seba 5 – 10 x viac tukov ako sám váži.
  • HCA – kyselina hydroxycitrónová – znižuje chuť do jedla, zmenšuje premenu uhľohydrátov na telesný tuk, zvyšuje termogenézu.
  • Pyruvát – urýchľuje mobilizáciu tukových zásob k spáleniu na energiu.

Aminokyseliny
Aminokyseliny sú základné stavebné jednotky všetkých bielkovín.
Ich užívaním sa telo vyhýba dlhodobému procesu trávenia s čoho vyplýva skutočnosť že nie je zaťažované štepením konzumovaných bielkovín na aminokyseliny – a môže sa plne sústrediť na tvorbu vlastných (svalových) bielkovín.
Aminokyseliny sa vyrábajú komplexné (v tabletovej forme alebo tekuté), alebo vetvené a pre športovcov sú vhodné takmer vždy. V objemovej fáze je však ich užívanie otázne a nie sú vtedy vyslovene potrebné.
Pri tréningu kde sa športovec snaží schudnúť, majú aminokyseliny zrejme najväčší význam.
Predovšetkým BCAA (Branched Chain Amino Acids) – týmto názvom sa označujú aminokyseliny s rozvetveným reťazcom: L-leucín, L-valín a L-izoleucín , chránia svalovou hmotu pred rozpadom.

Stimulanty
Stimulant je doplnok stravy s originálnym zložením určený pre rýchle povzbudenie organizmu, podporu vitality a redukciu nadváhy. Sú to látky, ktoré stimulujúce účinky na náš organizmus a môžu kladne pôsobiť na zvyšovanie celkovej fyzickej výkonnosti organizmu.

Minerálne – Iontové nápoje
Patria medzi prípravky, ktoré môžu kladne ovplyvniť športový výkon.
Obsahujú minerálne látky ako sodík, alebo draslík a sacharidy v takej koncentrácii, aký je organizmus schopný počas športového výkonu doplniť a udržať si tak optimálnu výkonnosť.
Minerál sodík pomáha udržiavať tekutiny v tele a spolu s draslíkom napomáha v udržovaní tekutinovej rovnováhy, správnej činnosti svalov a nervovej sústavy.
Podľa osmolality delíme nápoje na hypotonické, isotonické a hypertonické. Počas výkonu sú najideálnejšie hypotonické, lebo sa najrýchlejšie vstrebávajú. Isotonické nápoje sa môžu používať pri menej intenzívnom, dlhotrvajúcom výkone a hypertonické sa používajú až po výkone.
Nesprávne používanie iontových nápojov však môže aj uškodiť. Prebytočné množstvo minerálov sa telo snaží vylúčiť. Ak však telu chýbajú tekutiny, môže dôjsť k poškodeniu obličiek. Prebytočné minerálne látky, ktoré sa telu nepodarí vylúčiť sa v obličkách hromadia.

Vitamíny a minerály
Je to jedna z najväčších skupín v športovej výžive. Vitamíny a minerály ovplyvňujú takmer všetky vnútorné procesy v našom organizme. Nedostatok týchto látok sa negatívne prejaví v rýchlosti regenerácie, v športovom výkone i na celkovom zdravotnom stave.

Kĺbová výživa
Pri športovej príprave sú najviac zaťažované kĺby. Aby sa predišlo ich skorému opotrebovaniu a zraneniam, je potrebné používať kĺbovú výživu ktorá obsahuje tieto látky:

  • Želatína – je dôležitá pre stavbu chrupaviek, kĺbových puzdier, väzivových tkanív, kostí a pokožky, vlasov a nechtov.
  • Glukosamín – má rozhodujúci vplyv na pružnosť a funkčnosť kĺbových tkanív, zmierňuje bolesti a pôsobí protizápalovo.
  • Chondroitín – pôsobí protizápalovo a zlepšuje kĺbne trenie zvlhčovaním kĺbu.
  • Methylsulfonylmethan (MSM) – má významnú úlohu v tvorbe spojivového tkaniva, má protizápalové a protibolestivé účinky.